1 KontaktHore
1.1 Organizácia Štatistický úrad Slovenskej republiky
1.2 Adresa Miletičova 3, 824 67 Bratislava
1.3 Kontaktná osoba Martina Naňáková
1.4 Odbor Odbor metodiky a syntézy podnikových štatistík
1.5 Telefón +421 2 50236 341; +421 2 50236 339
1.6 E-mail info@statistics.sk
2 Aktualizácia metaúdajovHore
2.1 Dátum poslednej zmeny 30.04.2020
Popis štatistikyHore
3.1  Popis údajov
Zisťovanie o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu je zabezpečované Štatistickým úradom Slovenskej republiky od roku 2003. Cieľom tohto zisťovania je poskytnúť základné informácie o dopytovej stránky cestovného ruchu v rámci medzinárodnej metodiky. Účelom je poskytnúť základné informácie o dopyte v oblasti cestovného ruchu pre domácich a zahraničných používateľov v súlade so stanoveným metodickým vymedzením a  Nariadením EP a Rady (EÚ) č. 692/2011 o európskej štatistike cestovného ruchu. Prieskum sa realizuje štvrťročne na základe reprezentatívnej vzorky respondentov starších ako 15 rokov. Od roku 2014 bol prieskum realizovaný spolu so zisťovaním pracovných síl (VZPS) počas poslednej návštevy domácnosti (5. návšteva) a od roku 2018 pri prvej návšteve domácnosti. V rámci zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu je oslovený respondent, ktorý cestoval cestoval a zdržiaval sa v skúmanom časovom období (referenčnom období) na osobné alebo obchodné účely mimo svojho obvyklého prostredia. Ostatní respondenti uvádzajú dôvody, prečo nepodnikli žiadnu cestu v rámci cestovného ruchu. Údaje zo výberového zisťovania sú odhadom prepočítané na celú populáciu ľudí starších ako 15 rokov.
3.2  Klasifikačný systém

Nie je potrebné aplikovať žiadny klasifikačný systém pri zisťovaní.

3.3  Pokrytie štatistických oblastí a okruhov

Domáci a výjazdový cestovný ruch (cesty podniknuté rezidentmi Slovenskej republiky v rámci Slovenskej republiky a ich vycestovania do zahraničia).

3.4  Štatistické pojmy a definície

Cestovný ruch - zahŕňa aktivity ľudí cestujúcich do hlavného cieľového miesta mimo svojho obvyklého prostredia na menej ako 1 rok za akýmkoľvek hlavným účelom (dovolenka, voľný čas, rekreácia, služobný účel, iný osobný účel) iným, ako je zamestnať sa rezidentským subjektom v navštívenom mieste/krajine.

Cestovanie sa vzťahuje k činnostiam cestujúcich.
Cestovný ruch (turizmus) sa vzťahuje k činnostiam návštevníkov (turistov, jednodňových návštevníkov).
Cestovný ruch je podmnožinou cestovania a návštevníci sú podmnožinou cestujúcich.
Cestovanie sa vo všeobecnosti vzťahuje na akékoľvek cestovanie osoby medzi dvoma geografickými územiami za
rôznym účelom (aj cestovanie do školy, do práce, sťahovanie) v rôznej dĺžke trvania
Cestovný ruch sa vzťahuje k návštevníkom, ktorí cestujú:
• do hlavného cieľového miesta mimo svojho obvyklého prostredia
• na menej ako 1 rok
• za akýmkoľvek hlavným účelom (dovolenka, voľný čas, rekreácia, služobný účel, iný osobný účel) iným, ako je
zamestnať sa rezidentským subjektom v navštívenom mieste/krajine.

Štatistické pojmy a definície sú v súlade s Nariadením 692/2011 o európskej štatistike
cestovného ruchu a Metodickým manuálom štatistík cestovného ruchu (verzia 3.1.).


3.5  Štatistická jednotka
  • Účasť na cestovnom ruchu: každý jednotlivec v domácnosti, mimo detí do 14 rokov (vrátane) a študentov bývajúcich na internáte.
  • Cesty s prenocovaním: jednotlivec v domácnosti, ktorý uskutočnil cestu s minimálne jedným prenocovaním v rámci referenčného obdobia.
  • Jednodňové cesty: jednotlivec v domácnosti, ktorý uskutočnil jednodňovú cestu v rámci referenčného obdobia.
3.6  Cieľová populácia

Populácia Slovenskej republiky vo veku 15 a viac rokov okrem študentov žijúcich na internátoch, osôb žijúcich v kláštoroch, členov slovenských veľvyslanectiev a inštitúcií v zahraničí.

3.7  Geografické pokrytie

Do zisťovania sú zaradené domácnosti podľa náhodného výberu v rámci regiónov, vekovej skupiny a pohlavia. Výberový súbor je určený na 5 rokov. Výberová vzorka je matematicko-štatistickými metódami prepočítaná na celú populáciu Slovenskej republiky staršiu ako 15 rokov v rámci celého územia Slovenskej republiky.

3.8  Časové pokrytie


  • Cesty s prenocovaním: od 2003, zlom v časovom rade 2013
  • Účasť na cestovnom ruchu: od 2003, zlom v časovom rade 2013
  • Jednodňové cesty: od 2013
3.9  Bázické obdobie

Nerelevantné. Údaje sú prezentované v absolútnych hodnotách.

Merná jednotkaHore

Počet ciest, osoby. Údaje o výdavkoch respondentov sú prezentované v eurách. 

Referenčné obdobieHore

Rok 2018.

Inštitucionálny mandátHore
6.1  Právne akty a iné dohody

NARIADENIE 692/2011 o európskej štatistike cestovného ruchu

Metodický manuál štatistík cestovného ruchu

VYKONÁVACIE NARIADENIE KOMISIE (EÚ) č. 1051/2011


6.2  Spoločné využívanie údajov

Štatistické informácie zo zisťovania sú zdrojom pre plnenie záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúcich z požiadaviek európskeho štatistického systému, požiadaviek medzinárodných inštitúcii, na zabezpečenie potrieb informačného systému Štatistického úradu Slovenskej republiky.

Štatistické výstupy sú v pravidelnej periodicite poskytované medzinárodným a národným organizáciám a to OECD, OSN, Národnej banke Slovenska, ústredným orgánom štátnej správy, profesným a odborovým združeniam v cestovnom ruchu.

Údaje sú používané taktiež expertmi na zostavenie Satelitného účtu cestovného ruchu.



Štatistická dôvernosťHore
7.1  Politika štatistickej dôvernosti

Štatistický úrad Slovenskej republiky zodpovedá za ochranu získaných dôverných údajov a garantuje ich použitie výlučne na štatistické účely. V súlade so zákonom o štátnej štatistike č. 540/2001 Z.z. §2g a §30 nemôže ŠÚ SR zverejňovať dôverné štatistické údaje, ale len informácie, ktoré vznikli sumarizáciou dôverných štatistických údajov, ktorá neumožňujú priamu alebo nepriamu identifikáciu spravodajskej jednotky.

Smernica o ochrane dôverných štatistických údajov upravuje spôsob riadenia a realizácie činností súvisiacich so zabezpečovaním ochrany dôverných štatistických údajov v Štatistickom úrade SR.

Interný metodický pokyn Štatistického úradu SR č. MET-4/2019 upravuje konkrétne metódy a hodnoty parametrov využívané pri ochrane dôverných štatistických údajov jednotlivých štatistických zisťovaní a súborov dát uvedené v Smernici o ochrane dôverných štatistických údajov, ev. č. SME – 5/2012.



7.2  Zaobchádzanie s údajmi

Údaje sa poskytujú iba ako agregovaný súbor dát.

Politika zverejňovaniaHore
8.1  Kalendár prvého zverejnenia

Kalendár prvého zverejnenia obsahuje časový harmonogram prvého publikovania vybraných ukazovateľov v najbližších mesiacoch. Kalendár je aktualizovaný mesačne.

V edičnom programe sa berú do úvahy dátumy zverejnenia definované Eurostatom. Edičný program vychádza každý rok. Obsahuje informácie o konkrétnych publikáciách, periodicite a dátumoch vydania.

V auguste 2019 boli zverejnené údaje o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu za rok 2018.



8.2  Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia

Kalendár prvého zverejnenia je verejne prístupný. Je k dispozícii na webovej stránke úradu. Používatelia sú tiež informovaní o dostupnosti kalendára prvého zverejnenia v oznámení uverejnenom v publikácii príslušnej činnosti.

Kalendár prvého zverejnenia


8.3  Prístup používateľov k štatistickým informáciám

Zákon 540 z 29. novembra 2001 o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov, časť 5 Šírenie štatistických informácií v článkoch 29 a 30 ukladá povinnosť zachovávať mlčanlivosť a ochranu údajov. Je k dispozícii aj bezplatne na webovej stránke v slovenskom a anglickom jazyku. Informačná služba ŠÚ SR poskytuje užívateľom tieto informácie na požiadanie bezplatne.

Konzultácie s používateľmi:

  • v súlade s vnútornými smernicami o postupoch pridávania hodnoty, časť Komunikácia s používateľmi;
  • prostredníctvom prieskumu spokojnosti používateľov s výrobkami a službami ŠÚ SR v dvojročnej periodicite;
  • prostredníctvom aktivít zameraných na získavanie poznatkov o očakávaniach kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšieho využívania štatistických produktov (akčný program definovaný v rozvojovej stratégii ŠÚ SR a v marketingovom pláne na príslušný rok), aktivity sú hodnotené v ročnom hodnotení marketingového plánu. "Prehľad činností " je zameraný na zistenie očakávaní kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšieho využívania štatistických produktov
  • prostredníctvom stretnutí s používateľmi, ktoré sa uskutočňujú v súlade s akčným programom stanoveným v rozvojovej stratégii ŠÚ SR a v marketingovom pláne na príslušný rok: vykonávať činnosti zamerané na získavanie poznatkov o očakávaniach kľúčových používateľov a na podporu lepšej interpretácie a lepšej interpretácie; použitie štatistických údajov

Prvé zverejnenie údajov má formu Informatívnej správy zverejnenej na internetovej stránke úradu alebo formou tlačovej besedy. Podľa stanoveného princípu rovnakého prístupu ku všetkým užívateľom sú údaje v rovnakom čase dostupné pre všetkých a zverejnené o 9.00 hodine na internetovej stránke ŠÚ SR (HYPERLINK "http://slovak.statistics.sk/" \t "_blank" www.statistics.sk) v časti Katalóg informatívnych správ a zároveň sú k dispozícii u hovorcu ŠÚ SR (tel. 02/50 236 553).

Periodicita zverejňovaniaHore

Ročná periodicita zverejňovania.

Eurostat

DataCube


10  Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore
10.1  Tlačové správy
Prvé zverejnenie údajov vo forme Informatívnej správy zverejnenej na internetovej stránke úradu: link.

10.2  Publikácie

Základné ukazovatele dovolenkové a služobné cesty za rok 2018 (Jazykové verzie: SK / EN)

- pravidelná ročná publikácia s údajmi o dovolenkových a služobných cestách obyvateľov Slovenska, v Slovenskej republike a zahraničí, rozdelené podľa dĺžky pobytu, spôsobu ubytovania, dopravy a vekovej kategórie.

10.3  On-line databázy

DATACUBE

STATDAT


10.4  Prístup k mikroúdajom

Užívateľom sú poskytované agregované údaje, mikrodáta nie sú zverejňované.

10.5  Iné

Medzinárodné a národné organizácie majú zadefinované aj vlastné špecifické výstupy, ktoré sú poskytované najmä pre OECD a OSN.

10.6  Dokumentácia o metodike

Ročná publikácia Základné ukazovatele dovolenkové a služobné cesty za rok 2018 (Jazykové verzie: SK / EN) obsahuje časť Metodické vysvetlivky a kontakt na metodického pracovníka a informačný servis.

Na webovej stránke ŠÚ SR sú k dispozícii:


10.7  Dokumentácia o kvalite

Ku kompilácii štatistických výstupov existuje nasledovná interná projektová dokumentácia:

  • technické projekty v rámci Integrovaného štatistického informačného systému IŠIS
  • metodický pokyn pre aplikovanie matematicko-štatistických metód pre štatistické zisťovania MET-3/2012
  • metodický pokyn - Indikátory kvality štatistických výstupov a štatistických procesov MET-2/2012


V súčasnosti sa v ročnej periodicite aktualizujú správy o kvalite za vybrané ukazovatele v súlade s ESS Handbook for Quality Reports (EQHQR) na základe požiadaviek Eurostatu v zmysle príslušnej legislatívy.

Metodické správy o kvalite sú integrálnou súčasťou IŠIS a aktualizované v zmysle interných smerníc.



11  Riadenie kvalityHore
11.1  Zabezpečovanie kvality

Deklarácia kvality vyjadruje základné predstavy a záväzky predsedu a vrcholového manažmentu ŠÚ SR pre politiku kvality ŠÚ SR, ako aj zvyšovanie efektívnosti a účinnosti integrovaného systému manažérstva ŠÚ SR.

Deklarácia kvality ŠÚ SR

Politika kvality vychádza z poslania Štatistického úradu poskytovať kvalitné a objektívne štatistické produkty a služby pri dôslednom dodržaní dôvernosti štatistických údajov s cieľom podporiť zvyšovanie informačného a intelektuálneho kapitálu zákazníkov. Týmto spôsobom prispieť k znižovaniu rizika v ich rozhodovacích procesoch a tak podporiť zabezpečenie trvalo udržateľného rozvoja a zvyšovania úrovne Slovenskej republiky ako súčasti EÚ. Poslanie je formulované v stratégii rozvoja Štatistického úradu SR.

Politika kvality

Príručka kvality popisuje dokumentované postupy systému kvality, ktoré sa používajú pri budovaní, realizácii a neustálom zdokonaľovaní systému manažérstva kvality v Štatistickom úrade Slovenskej republiky.

Obsahuje opis systému manažérstva kvality a naplnenie požiadaviek normy ISO 9001.

Uplatnenie príručky v praxi zabezpečuje, že všetky činnosti, ktoré majú vplyv na kvalitu vytváraných produktov sú plánované, riadené, preskúmavané, vyhodnocované a spĺňajú požiadavky akceptované v objednávke.

Príručka kvality

Základom celého systému manažérstva kvality je Kódex postupov pre európsku štatistiku.

Kódex postupov pre európsku štatistiku


11.2  Hodnotenie kvality


12  RelevantnosťHore
12.1  Potreby používateľov

Požiadavka vykonávať konzultácie s užívateľmi štatistických informácií je stanovená v samotnom Zákone o štátnej štatistike. Konzultácie pri príprave štátnych štatistických zisťovaní prebiehajú v rámci prípravy Programu štátnych štatistických zisťovaní. Program štátnych štatistických zisťovaní je všeobecne záväzný právny predpis, ktorý zostavuje Štatistický úrad Slovenskej republiky v súčinnosti s ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Obsahuje štatistické zisťovania organizované a vykonávané Štatistickým úradom Slovenskej republiky, ministerstvami, ostatnými ústrednými orgánmi a štátnymi organizáciami. Štatistický úrad Slovenskej republiky vydáva program štátnych štatistických zisťovaní vyhláškou v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.

Štatistická rada je stálym poradným orgánom predsedu ŠÚSR, ktorej úlohou je pripravovať a predkladať návrhy a odporúčania ku konceptom štatistických zisťovaní, konzultovať PŠŠZ.

V praxi prebiehajú konzultácie s národnými užívateľmi na báze bilaterálnych zmlúv, ako aj v rámci činností, na ktoré sa vzťahuje akčný program. V prípade štatistík cestovného ruchu má ŠÚ SR bohatú komunikáciu s odborom Ministerstva dopravy a výstavby SR zodpovedným za oblasť cestovného ruchu, ako aj s Národnou bankou Slovenska.

Údaje o cestovnom ruchu uspokojujú potreby vnútroštátnych používateľov. Hlavnými používateľmi sú vláda SR, ministerstvá, národná banka, médiá a študenti.


12.2  Spokojnosť používateľov

Štatistický úrad SR uskutočňuje od roku 2009 v dvojročných intervaloch prieskumy spokojnosti zákazníkov so svojimi produktmi a službami.

Cieľom prieskumov je zistiť spokojnosť zákazníkov s produktmi a službami ŠÚ SR, získať informácie o používateľoch, ich záujme a názore na poskytovanie a kvalitu štatistických produktov a služieb. Získané skutočnosti sú cenným zdrojom pre smerovanie ďalších aktivít ŠÚ SR.

Plnenie uvedeného cieľa úrad monitoruje aj pomocou ukazovateľov dôveryhodnosť ŠÚ SR a miera využívania poskytovaných informácií verejnosťou. ŠÚ SR uskutočňuje prieskumy dôveryhodnosti prostredníctvom externej nezávislej organizácie jedenkrát za 2 roky, so zámerom zabezpečiť objektívnosť a nespochybniteľnosť výsledkov z pohľadu verejnosti.

Jedným z cieľov Stratégie ŠÚ SR 2022 je orientácia na zákazníka. Strategickým cieľom je poskytovať štatistické produkty a služby, ktoré uspokoja existujúce a nové potreby zákazníkov a budú prínosom pre tvorbu a monitorovanie implementácie rôznych politík a pri rozhodovacích procesoch. Vytvárať partnerské vzťahy s kľúčovými zákazníkmi, dodávateľmi údajov a v súlade s naplnením koordinačnej role s partnermi prispievajúcimi k tvorbe týchto produktov. Tento cieľ bude ŠÚ SR napĺňať cez realizáciu zámerov, ktoré zabezpečia poskytovanie štatistických výstupov predstavujúcich hodnotu pre zákazníka v súlade so stratégiou diferenciácie - odlíšenia sa od iných hráčov v čiastkových oblastiach pôsobenia ŠÚ SR.

Prieskum dôveryhodnosti

Prieskum spokojnosti

Stratégia 2022


12.3  Úplnosť štatistických informácií

Štatistické zisťovanie je realizované v súlade s požiadavkami Nariadenia 692/2011 o európskej štatistike cestovného ruchu, ako aj s odporúčaniami stanovenými v Metodickom manuáli pre štatistiku cestovného ruchu.

13  Presnosť a spoľahlivosťHore
13.1  Celková presnosť

Veľkosť výberového súboru zisťovania vychádza zo systému výberového zisťovania pracovných síl VZPS (prvej návštevy v domácnosti). Vzorka VZPS je založená na sčítaní obyvateľov, ktoré sa uskutočnilo raz za desať rokov (naposledy v roku 2011).

13.2  Výberové chyby

Nadhodnotenie: Vo výberovej vzorke sa môžu vyskytnúť byty rekreačné alebo na komerčné využitie, byty s nesprávnymi adresami alebo dočasne prázdne byty (žiadne osoby s obvyklým pobytom). V týchto prípadoch dochádza k nadmernému pokrytiu.

Podhodnotenie: Do rozsahu pôsobnosti nepatria členovia domácnosti kolektívnych domácností, osoby žijúce v kláštoroch, členovia slovenských ambasád a inštitúcií v zahraničí a študenti a študenti žijúci na internátoch alebo internátnych školách. Za tieto osoby sa údaje nezhromažďujú.


13.3  Nevýberové chyby

V roku 2018 predstavovala miera jednotkovej neodpovede 1,4%. Dopočty sa používajú na riešenie neodpovedí, resp. nepresnosti, neúplnej odpovede, štatistickej jednotky. Miera neodpovede položiek je v kvalitatívnych premenných nižšia ako 1%. 

14  Včasnosť a dochvíľnosťHore
14.1  Včasnosť

Nie sú zaznamenané žiadne odchýlky.

14.2  Dochvíľnosť

Termíny zverejnenia boli dodržané.

15  Porovnateľnosť a koherentnosťHore
15.1  Geografická porovnateľnosť

Ukazovatele zo zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu sú kompilované za celé územie Slovenskej republiky.


15.2  Porovnateľnosť v čase

Porovnateľné časové rady: 2003-2012 a následne 2013-2018. Zlom v časových radoch medzi rokmi 2012 a 2013 je spôsobený metodickými zmenami v spracovaní údajov (zber údajov je novo realizovaný v rámci výberového zisťovania pracovných síl, veľkosť výberového zisťovania z prieskumu cestovného ruchu je založená na zisťovaní VZPS, údaje boli zisťované v rámci poslednej návštevy domácnosti vo VZPS a od roku 2018 pri prvej návšteve domácnosti.

15.3  Prierezová koherentnosť

Údaje sú súčasťou komplexných výstupov štatitsiky cestovného ruchu spolu s relevantnými výsledkami štatistikých zisťovaní Mesačný výkaz o činnosti ubytovacieho zariadenia (CR 1-12) a Ročný výkaz o vybraných službách v cestovnom ruchu (CR 6-01).

15.4  Vnútorná koherentnosť


16  Náklady a záťaž respondentovHore

Nákladovosť a zaťaženosť na úrovni Európskych štatistických produktov je v kompetencii monitorovania Riaditeľskej skupiny pre zdroje v rámci Eurostatu.  



17  Revízia údajovHore
17.1  Politika revízií

Revízna politika upravuje základné pravidlá a všeobecné postupy uplatňované pri revíziách na v ŠÚSR a je stanovená v ROZ-3/2018.

Rovnaká politika revízií sa uplatňuje voči národným a medzinárodným užívateľom. V zmysle revíznej politiky je pri revidovaných údajov vždy uvedený dôvod resp. charakter revízie.

Politika revízií ako aj kalendár revízií je užívateľom dostupný na portáli ŠÚSR.

Z vecného hľadiska sa za dôvod revízie považuje

  • zapracovanie kvalitnejších údajov na základe kompletnejšieho zdroja,
  • spresnenie na základe presnejšej metodiky (v konceptoch, definíciách a klasifikáciách) a zmien v štatistických metódach,
  • vykonanie opráv v zdrojových údajoch a výpočtoch.

Z časového hľadiska delíme revízie na

  • Bežné revízie sú revízie bez zásadných úprav metodík. Ide spravidla o významnejšie opravy údajov vrátane veľkých hodnôt získaných z nových zdrojov. Uskutočňujú sa periodicky v presne stanovených termínoch.
  • Mimoriadne a veľké revízie sú revízie definitívnych údajov z dôvodu významných metodických zmien vyplývajúcich z revidovania metodík zo zmeny postupov štatistických a matematických metód výpočtov alebo opráv údajov. Mimoriadna revízia môže mať za následok (napr. zmenou definície) narušenie časovej porovnateľnosť.


17.2  Revízia údajov v praxi

Zverejňujú sa iba konečné údaje.

18  Štatistické spracovanieHore
18.1  Zdrojové údaje

Výberová vzorka je určená stratifikovaným dvojstupňovým pravdepodobnostným výberom bytových jednotiek, pričom sa ako základ použilo sčítanie obyvateľov z roku 2011. Rámec výberovej vzorky bol naposledy aktualizovaný v roku 2015. Vrstvy sú tvorené (79) okresmi (zodpovedajú úrovni NUTS 4). Primárne jednotky odberu vzoriek (PŠJ) zodpovedajú administratívnym jednotkám sčítania ľudu. Vyberajú sa v prvom štádiu tvorby výberovej vzorky v každom okrese s pravdepodobnosťou úmernou veľkosti obyvateľstva okresu. Každá PŠJ môže byť vybraná viackrát. V druhej fáze sa bytové jednotky vyberajú z každej inštancie PŠJ pomocou jednoduchej metódy náhodného výberu. V rámci zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu je modul pripojený k VZPS a dopytuje sa počas prvej návštevy domácnosti VZPS.

18.2  Periodicita zberu údajov

Štvrťročne.

18.3  Zber údajov

Zber údajov zabezpečuje sekcia zberu a spracovania dát v priemysle a terénnych zisťovaní v Banskej Bystrici.

V rámci zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu (modul pripojený k VZPS) sa počas prvej návštevy domácnosti VZPS vedú rozhovory so všetkými jednotlivcami vo veku nad 15 rokov v domácnostiach žijúcich vo vybratých obydliach. Vykonáva sa 5 návštev v jednom byte na zhromažďovanie údajov o VZPS a počas prvej návštevy opytovateľ zisťuje aj údaje zo zisťovania o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu. Údaje za študentov žijúcich mimo obvyklého prostredia (a domácnosti) na internátoch, študentov žijúcich v internátnych školách a iných typoch bytov sa nezisťujú.


18.4  Validácia údajov

Kontrola a validácia údajov sa vykonáva podľa vnútroštátnych pravidiel validácie a Eurostatu podľa vnútroštátneho technického projektu prieskumu. Po zbere údajov nasleduje proces validácie na základe pravidiel logickej kontroly a pravidiel validácie podľa nariadenia 692/2011. Agregované údaje sa porovnávajú s predchádzajúcim obdobím.

18.5  Spôsob spracovania údajov

Údaje o domácom a výjazdovom cestovnom ruchu sa zbierajú štvrťročne.

18.6  Úprava údajov

Položkové neodpovede respondentov sa imputujú z relevantných údajov ubytovacej štatistiky CR 1-12 (priemerná cena ubytovania za noc podľa kategórie ubytovania a podľa regiónu) a používajú pri imputácii výdavkov na ubytovanie v domácom a zahraničnom zisťovaní. Údaje z organizovaného cestovného ruchu (CR 6-01) sa využívajú na imputácie výdavkových údajov z hľadiska ceny zájazdu. Výsledky z výberového zisťovania sú matematicko-štatistickými metódami dopočítané na celú populáciu ľudí starších ako 15 rokov.