1 KontaktHore | |
---|---|
1.1 Organizácia | Štatistický úrad Slovenskej republiky |
1.2 Adresa | Lamačská cesta 3/C, 840 05 Bratislava |
1.3 Kontaktná osoba | Andrej Ferik |
1.4 Odbor | Odbor registrov a klasifikácií |
1.5 Telefón | +421 2 50236 427 |
1.6 E-mail | andrej.ferik@statistics.sk |
2 Aktualizácia metaúdajovHore | |
---|---|
2.1 Dátum poslednej zmeny | 20.04.2022 |
3 Popis štatistikyHore | |
---|---|
3.1 Popis údajov | |
Ročné spracovanie údajov o demografii podnikov pokrýva premenné, ktoré vysvetľujú charakteristiky a demografiu populácie podnikov. Metodika umožňuje produkciu údajov o vznikoch (a zánikoch) podnikov, to znamená o zakladaní (ukončení) podnikov, ktoré sa rovnajú vytvoreniu (ukončeniu) kombinácie výrobných faktorov, do ktorých nie sú zahrnuté žiadne iné podniky (na podniky založené alebo zaniknuté iba v dôsledku napr. reštrukturalizácie, fúzie alebo rozpadu sa neprihliada). Súhrnne sú k dispozícii tieto ukazovatele:
|
|
3.2 Klasifikačný systém | |
NACE Rev. 1.1 sa používala až do referenčného roku 2007. Od referenčného roku 2008 sa pre všetky ukazovatele používa klasifikácia NACE Rev.2 (Štatistická klasifikácia ekonomických činností v Európskom spoločenstve).Regionálne rozdelenie národných demografických údajov o podnikoch na úrovni NUTS2 a NUTS3 je založené na Nomenklatúre štatistických územných jednotiek (NUTS).
|
|
3.3 Pokrytie štatistických oblastí a okruhov | |
Počnúc referenčným rokom 2008 údaje pokrývajú sekcie B až N NACE Rev. 2 (Štatistická klasifikácia ekonomických činností v Európskom spoločenstve) (okrem činností holdingových spoločností - K64.2).Údaje pre sekcie P, Q, R a S sú poskytované na dobrovoľnom základe.Počet novovznikajúcich podnikov a súvisiace údaje o zamestnanosti sú k dispozícii aj pre referenčné roky 2004 - 2007.NACE Rev. 1.1 sa používala až do referenčného roku 2007 a vzťahovala sa na údaje za sekcie C až K (okrem činností holdingových spoločností - K74.15).Sekcie M, N a O sa zasielali dobrovoľne.
|
|
3.4 Štatistické pojmy a definície | |
Pre vymedzenie aktívnych jednotiek boli použité kritériá zamestnanosti a obratu odporúčané v príručke BD a či jednotka v danom období mala investície.
Jednotka sa nepovažovala za aktívnu, ak bol administratívny dátum vzniku vyšší ako koniec referenčného roka (tj >31.12.2018) a tiež ak dátum administratívneho zániku bol nižší ako začiatok referenčného roka (tj <1.1.2018).– toto sa uplatnilo len vtedy, ak nedošlo k rozdeleniu alebo splynutiu podniku. |
|
3.5 Štatistická jednotka | |
Ako štatistická jednotka sa používa —Podnik.
Podnik je najmenšia kombinácia právnických jednotiek, ktorá tvorí organizačnú jednotku vyrábajúcu výrobky alebo poskytujúcu služby, ktorá má určitý stupeň rozhodovacej samostatnosti, najmä v otázke používania svojich bežných zdrojov. Podnik vykonáva jednu alebo viacej činností na jednom alebo viacerých miestach. Podnik môže byť sám jedinou právnou jednotkou.
|
|
3.6 Cieľová populácia | |
Cieľovou populáciou je ekonomika súkromného sektoru vrátane všetkých aktívnych podnikov (ktoré vykázali buď tržby, alebo zamestnanosť, alebo investície kedykoľvek v referenčnom roku).V ďalších súboroch údajov o zamestnaneckej demografii podnikov je prahová hodnota nastavená na jedného zamestnanca kedykoľvek v referenčnom období. Nasledovné prahové hodnoty sa používajú:
|
|
3.7 Geografické pokrytie | |
územie Slovenska
|
|
3.8 Časové pokrytie | |
Dĺžka časového radu:
2000 — 2018
|
|
3.9 Bázické obdobie | |
neaplikuje sa
|
4 Merná jednotkaHore | |
---|---|
Základné premenné (aktívne podniky, vzniky, zániky a prežitia podnikov a ich zamestnanosť) sú v absolútnych číslach.Odvodené ukazovatele sú vyjadrené v percentách.
|
5 Referenčné obdobieHore | |
---|---|
Nevyžaduje sa.
|
6 Inštitucionálny mandátHore | |
---|---|
6.1 Právne akty a iné dohody | |
Do referenčného roku 2006 sa údaje zhromažďovali na základe džentlmenskej dohody v rámci vývoja štrukturálnej podnikovej štatistiky. Právny základ pre zber údajov predstavuje Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 295/2008 z 11. marca 2008 o štrukturálnej podnikovej štatistike (prepracované znenie), príloha IX.
Vykonávacie Nariadenie Komisie (EÚ) č. 439/2014 z 29. apríla 2014 zabezpečuje zber údajov o zamestnávateľských podnikoch (s najmenej jedným zamestnancom), rýchlorastúcich podnikoch (medziročný rast viac ako 10% za tri roky) a ich zamestnanosti.
|
|
6.2 Spoločné využívanie údajov | |
neaplikuje sa
|
7 Štatistická dôvernosťHore | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.1 Politika štatistickej dôvernosti | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štatistická dôvernosť je definovaná Nariadením Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 223/2009 z 11. marca 2009, vnútornou smernicou SME 01/2015 a vnútorným metodickým pokynom MET-4/2019.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7.2 Zaobchádzanie s údajmi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
8 Politika zverejňovaniaHore | |
---|---|
8.1 Kalendár prvého zverejnenia | |
koniec Októbra (t+22 mesiacov)
|
|
8.2 Prístup ku kalendáru prvého zverejnenia | |
nie.
|
|
8.3 Prístup používateľov k štatistickým informáciám | |
Akékoľvek informácie, ktoré nie sú dostupné v publikovaných publikáciách a/alebo vo zverejnených on-line databázach, poskytujeme každému s konkrétnou požiadavkou.
|
9 Periodicita zverejňovaniaHore | |
---|---|
každý rok na konci Októbra
|
10 Dostupnosť a zrozumiteľnosťHore | |
---|---|
10.1 Tlačové správy | |
Nie.
|
|
10.2 Publikácie | |
Nie.
|
|
10.3 On-line databázy | |
Áno.
|
|
10.4 Prístup k mikroúdajom | |
Nie.
|
|
10.5 Iné | |
- |
|
10.6 Dokumentácia o metodike | |
Štatistické metaúdaje sú dostupné na webovej stránke (elektronická verzia)
|
|
10.7 Dokumentácia o kvalite | |
Nevyžaduje sa.
|
11 Riadenie kvalityHore | |
---|---|
11.1 Zabezpečovanie kvality | |
Nevyžaduje sa.
|
|
11.2 Hodnotenie kvality | |
Nevyžaduje sa.
|
12 RelevantnosťHore | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12.1 Potreby používateľov | ||||||||||||||||||||||
Nemáme pravidelné konzultácia s našimi hlavnými používateľmi.
|
||||||||||||||||||||||
12.2 Spokojnosť používateľov | ||||||||||||||||||||||
Odbor poskytovania informácií a marketingu sleduje počet stiahnutých on-line databáz - za minulý rok = 962.
|
||||||||||||||||||||||
12.3 Úplnosť štatistických informácií | ||||||||||||||||||||||
2018, Miera dostupnosti podľa sérií (Počet poskytnutých údajov/Počet požadovaných), NACE Rev. 2 B až N
|
13 Presnosť a spoľahlivosťHore | |
---|---|
13.1 Celková presnosť | |
Nevyžaduje sa.
|
|
13.2 Výberové chyby | |
Nevyžaduje sa.
|
|
13.3 Nevýberové chyby | |
Odhadovaný podiel podnikov nesprávne označených ako aktívne a neaktívne je približne 0,04 %.
Odhadovaný podiel falošných zhôd a falošných nezhôd a komentárov k celkovej kvalite našich postupov zhôd je približne 0,15 %
|
14 Včasnosť a dochvíľnosťHore | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
14.1 Včasnosť | ||||||||||||||||||||||
Zdroje údajov nepodliehajú žiadnym časovým oneskoreniam, ktoré by mohli ovplyvniť kvalitu údajov.
|
||||||||||||||||||||||
14.2 Dochvíľnosť | ||||||||||||||||||||||
Počet kalendárnych dní po (kladná hodnota) alebo pred (záporná hodnota) vzhľadom na zákonné lehoty
* Termíny BD:
|
15 Porovnateľnosť a koherentnosťHore | |
---|---|
15.1 Geografická porovnateľnosť | |
Nevyžaduje sa.
|
|
15.2 Porovnateľnosť v čase | |
Dĺžka porovnateľného časového radu: 2008 - 2018
|
|
15.3 Prierezová koherentnosť | |
Počet aktívnych podnikov Demografie podnikov (DP) bol špecifikovaný podľa metodiky DP pomocou štatistického registra organizácií, ročných daňových údajov a mesačne poskytovaných údajov sociálneho poistenia.
Pokiaľ ide o počet zamestnaných osôb; pre účely štatistiky DP bol použitý odhad na základe mzdových nákladov. Počet zamestnaných osôb bol odhadnutý v prípade malých podnikov, pre ktoré neboli k dispozícii žiadne štatistické informácie. Údaje SBS o počte osôb zamestnaných v malých podnikoch vo vlastníctve fyzických osôb boli odhadnuté na základe nákladov práce a priemerného zárobku, keďže informácie o nákladoch práce boli dostupné z daňových administratívnych údajov.
|
|
15.4 Vnútorná koherentnosť | |
Nevyžaduje sa.
|
16 Náklady a záťaž respondentovHore | |
---|---|
Nevyžaduje sa.
|
17 Revízia údajovHore | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17.1 Politika revízií | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Predbežné zániky, ktoré sú zostavené na základe údajov z referenčného roku T+1, sa revidujú, keď sú k dispozícii údaje z referenčného roku T+2.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17.2 Revízia údajov v praxi | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Čo sa týka zaniknutých podnikov v roku 2017, prezentované čísla predstavujú rozdiely medzi odhadovanými a predbežnými údajmi. Rozdiely boli spôsobené chýbajúcimi administratívnymi zdrojmi v čase prípravy odhadovaných údajov. Tento nedostatok administratívnych zdrojov viedol k menšiemu (predbežnému) počtu aktívnych podnikov za referenčný rok t+1 a odhadované údaje boli vypočítané na základe porovnania populácie aktívnych podnikov v roku t a predbežného počtu aktívnych podnikov v t+1.
|
18 Štatistické spracovanieHore | |
---|---|
18.1 Zdrojové údaje | |
Zdrojom aktualizácie Štatistického registra organizácií (ŠRO) je jednotný verejný register (RPO) vedený podľa zákona, register daňových poplatníkov, register sociálneho zabezpečenia. V tomto registri sú zahrnuté všetky požadované triedy NACE a právne formy.
Neuplatňujú sa žiadne kritériá ani prahové hodnoty.
V ŠRO je každý podnik identifikovaný jedinečným identifikačným číslom a tiež právne jednotky tvoriace podnik sú definované jedinečným identifikačným číslom, ktoré je zároveň základným nástrojom na párovanie údajov s jednotkami evidovanými v administratívnych zdrojoch. IČO právnej jednotky sa povinne používa vo všetkých administratívnych registroch (daňový, sociálny,...). Každý záznam v štatistickom registri organizácií obsahuje okrem IČO aj IČO predchodcu a nástupcu v prípade prevzatia, zlúčenia alebo rozdelenia a rodné číslo majiteľa podniku.
1. Prostredníctvom rodných čísel sa vykonala kontrola aktívnej populácie podnikov a eliminácia viacerých registrácií podnikov. 2. Novovzniknuté podniky sa kontrolovali a eliminovali prepojením IČO predchodcov novovzniknutých podnikov s IČO aktívnych podnikov. 3. Populácia zánikov podnikov bola skontrolovaná a eliminovaná prostredníctvom IČO nástupcov zaniknutých podnikov s IČO aktívnych podnikov.
Každý podnik s 20 a viac zamestnancami zaradený do novovzniknutých alebo zaniknutých podnikov bol následne skontrolovaný manuálne. Odporúčané párové párovanie (názov a adresa) bolo použité v prípade nesprávneho IČO podniku získaného z administratívneho zdroja.
|
|
18.2 Periodicita zberu údajov | |
Ročne
|
|
18.3 Zber údajov | |
Premenné demografie podnikov sa zostavujú z národného štatistického registra podnikov.
|
|
18.4 Validácia údajov | |
Pred odoslaním údajov do Eurostatu sa vykonajú tieto kontroly: hierarchická, medzipremenná hodnovernosť, dôvernosť a úplnosť.
|
|
18.5 Spôsob spracovania údajov | |
Nevyžaduje sa.
|
|
18.6 Úprava údajov | |
Nevyžaduje sa.
|
19 PoznámkaHore | |
---|---|
|